Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

Concert Requiem van Brahms

o.l.v. Klaas Stok en Erwin Wiersinga, Baderorgel
Met medewerking van solisten Heleen Koele, sopraan en Joep van Geffen, bas

3 september 2023 @ 17:00 18:30

Aanvang: 17:00 u
Prijs: Online € 12,50 en aan de kassa bij aanvang € 15,00

Ein Deutsches Requiem opus 45 – Johannes Brahms (1833-1897)

Brahms componeerde dit werk in 1865-1868. Hij liep al jaren rond met de gedachte een dodenmis te componeren, maar de dood van zijn goede vriend Robert Schumann in 1856, en later het overlijden van zijn moeder in 1865 bracht hem ertoe het werk te voltooien. De titel Deutsches Requiem slaat vooral op de taal, die in tegenstelling tot de gangbare miscomposities niet in het Latijn, maar in het Duits was. Brahms heeft gezegd dat hij als titel ook wel Een menselijk Requiem had willen kiezen.

De klassieke Latijnse dodenmis is een gebed dat de gestorvene begeleidt en hem helpt verlossing te bereiken. Brahms echter schrijft deze mis om de nabestaanden troost te bieden. Hij koos teksten die de nabestaanden helpen hun lijden te verlichten en de onomkeerbaarheid van de dood te accepteren. Dit Requiem is daardoor eerder troostmuziek (voor de nabestaanden) dan treurmuziek. Brahms gebruikte voor deze mis teksten uit het Oude en Nieuwe testament en was zo vrij christelijke dogma’s weg te laten.

Het werk heeft 7 delen en duurt 70 – 80 minuten. De eenheid van de afzonderlijke delen wordt versterkt door telkens terugkerende motieven. De oorspronkelijke begeleiding is voor orkest, later ontstond een versie met 2 piano’s en er zijn meerdere arrangementen voor orgelbegeleiding.

Klaas Stok

Klaas Stok is organist en dirigent. Als organist won hij vele prijzen en gaf concerten in binnen- en buitenland. Hij is stadsorganist van Zutphen, waar hij het beroemde Bader-orgel bespeelt. Hij is artistiek verantwoordelijk voor de concertserie van de Stichting Henrick Bader Orgel. Hij speelde en dirigeerde vele concerten voor deze stichting en bracht CD’s uit met o.a. de Schübler-Chorãle van J.S. Bach en recentelijk de CD Organ Works met werk van J.P. Sweelinck.


Als dirigent is hij werkzaam bij verschillende professionele koren. Hij was jarenlang als koorleider verbonden aan het Nederlands Kamerkoor. Hij dirigeerde vele concertseries met koormuziek vanaf de zestiende tot de eenentwintigste eeuw, waaronder wereldpremières van Kancheli en Kagel.


Erwin Wiersinga (1962) studeerde aan het Stedelijk Conservatorium te Groningen bij Wim van Beek en behaalde het Diploma UM orgel met onderscheiding. Ook behaalde hij het UM diploma piano bij Gerben Makkes van der Deijl. Verdere studie volgde hij bij o.a. Harald Vogel, Marie Claire Alain en Guy Bovet.

In 2014 is hij, samen met Leo van Doeselaar, benoemd tot titulair organist op het fameuze Arp Schnitger in de Martinikerk te Groningen.

Erwin Wiersinga was van 1997-2019 orgeldocent aan de Universität der Künste te Berlijn en sinds 2009 aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Hij concerteerde in vele Europese landen alsmede in Korea China en Japan en de USA. In 2007 was hij solist in de Berliner Staatsoper, waar hij de orgelsolo uit de opera Doktor Faust van Busoni o.l.v Daniel Barenboim vertolkte.

Erwin Wiersinga

Heleen koele

Helder, warm, flexibel en veelzijdig. Woorden die vaak genoemd worden als het gaat over het zingen van Heleen Koele. Zij beweegt zich op alle terreinen van haar vak. Of het nu gaat om een oratorium, een opera, een lied of om ensemblezang; alles met hart en ziel.

Heleen Koele werkte als solist met orkesten als Concerto ‘d Amsterdam, Amsterdam Sinfonietta, en het Combattimento Consort. De flexibiliteit van haar stem maakt dat Heleen wordt gevraagd voor uiteenlopend repertoire, zoals de passies van Bach, het Requiem van Brahms, het Requiem van Verdi of van Tippett “A child of our time”. De pers over het Requiem van Brahms o.l.v. Marcus Creed “de meeste warmte werd tentoongespreid door de sopraan Heleen Koele. Haar goudgerande stem liet het “Ihr habt nun Traurigkeit” gloeien, zeldzaam en intens“ (Telegraaf).

Heleen maakt sinds 1998 deel uit van het Nederlands Kamerkoor

“De liefde voor muziek van Joep van Geffen begon op de Vrije School. Als kleuter luisterde hij graag naar het zingen van de juf en na de kleutertijd bleef muziek een grote rol spelen. Dat zijn klas muzikaal was, ging al gauw als een lopend vuurtje door de school. En zo kwam het dat ze mochten meedoen aan een uitvoering van de Matthäus-Passion onder leiding van Daniel Reuss. Toen hij op de middelbare school voor het eerst de stem van Freddy Mercury hoorde, wist hij het zeker: Hij wilde zingen! Dat deed hij vol enthousiasme in het schoolkoor en op musicalles. Na zijn middelbare school rolde hij in een baantje als zingende bediende en werkte hij doordeweeks in een Italiaanse specialiteitenzaak omdat hij niet wist wat hij wilde studeren. Zijn zanglerares raadde mij aan naar het conservatorium te gaan. Toen hij vervolgens voor het eerst Schubert-liederen hoorde, gezongen door Dietrich Fischer Dieskau, was hij verkocht. Op het conservatorium in Arnhem nam hij alles als een spons in zich op. Hij wilde niets anders meer dan zingen, alleen of samen.”

“Na zijn studie werd hij aangenomen bij het Groot Omroepkoor, een wereld vol waanzinnige ervaringen en met een zee van muziek. Naast het Groot Omroepkoor zingt hij in kleine ensembles en solo. Waarom kiezen? Via het zingen ging de wereld voor hem open.”

“Koken en met name de Italiaanse keuken blijven daarnaast een enorme passie. Hij hoopt dat hij met zijn enthousiasme voor muziek en eten anderen kan inspireren en zo een zaadje plant dat ergens weer kan groeien en bloeien.”

Joep van Geffen

De concerten van Stichting Henrick Baderorgel worden mogelijk gemaakt door donateurs, sponsoren, Fonds Podiumkunsten en de Gemeente Zutphen.

Programma

  1. Koor: „Selig sind, die da Leid tragen“
  2. Koor: „Denn alles Fleisch, es ist wie Gras“ 
  3. Bariton en koor: „Herr, lehre doch mich“ 
  4. Koor: „Wie lieblich sind deine Wohnungen“
  5. Sopraan en koor: „Ihr habt nun Traurigkeit“ 
  6. Bariton en koor: „Denn wir haben hier keine bleibende Statt“ 
  7. Koor: „Selig sind die Toten“